2016. július 17.

Ernest Cline: Ready Player One

"Klasszikus, nyolcvanas évekbeli reklámok válogatását néztem, és tartottam egy kis szünetet, mert felmerült bennem a kérdés, hogy a gabonapehely-gyártók vajon miért nem szoktak már apró játékokat rakni a termékük dobozába. Ez véleményem szerint tragédiának számított. Újabb jele volt annak, hogy az emberi civilizáció hanyatlik."

INFORMÁCIÓK
Eredeti cím: Ready Player One
Kiadó: Agave Könyvek
Megjelenés: 2015
Oldalak száma: 458
Nyelv: magyar
Fordító: Roboz Gábor
Kötéstípus: puhatáblás
ISBN: 9786155522819
RENDELD MEG ITT!

FÜLSZÖVEG
2044-et ​​írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert. A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.

VÉLEMÉNYEM
Körülbelül egy-két éve találkoztam először Ernest Cline regényével, méghozzá Steven Spielberg bácsi szponzorálásával, aki azóta is a megfilmesítésen dolgozik (és 2018 elejére remélhetőleg el is készül vele), és a fülszöveg elolvasása után azonnal kívánságlistás lett a könyv. Tavaly karácsonykor a kék borítós verziót meg is találtam a fa alatt, úgyhogy nem volt kérdés, mit kell mindenképpen elolvasnom az idei nyári szünetben. :)

Mondhatnám, hogy a fülszöveg alapján voltak elképzeléseim arról, milyen lehet egy virtuális valóságban játszódó regény, de nem akarok hazudni. Kicsit féltem egyébként, hogyan lehet jól megfesteni egy virtuális környezetet, mennyire lesz zavaró, hogy a könyv világán belüli világban járunk, de ezzel nem sok problémám akadt: úgy látszik, a beszippantás még dupla falon keresztül is működőképes. A háttérben persze végig ott motoszkált a hang: Wade igazából egyáltalán nem is éli át ezt a sok kalandot. Ez mind csak illúzió - amit viszont a regény is tud, és egyáltalán nem burkolja be a véleményét azokról, akik minden életüket egy nem létező, párhuzamos világban töltik. Teszi mindezt a kellő hangsúlyokkal: az üzenet világos, ugyanakkor nem sértő, hiszen a regény többek között azoknak a kockáknak is szól, akik jól ismerik a regényben megjelenő játékokat. Vagy azoknak, akik egykor kockák voltak - most mondanám, hogy csak a 80-as, 90-es évek fiatalsága (akik ekkor voltak tizenévesek) fogják igazán értékelni a regényt, de nem. Szóval, éljen az én generációm, akik a 2000-es évek elején ismerkedtek meg a számítógéppel, mikor még internetük sem volt! (Hú, ez így elég kőkorszakinak hangozhat pár olvasómnak, pedig nem vagyok én olyan öreg. :D)

Miközben sodródtam a cselekménnyel, akárhányszor egy-egy ismerős videojáték vagy számítógépes kifejezés csendült fel, bekapcsolt a fejemben a nosztalgiavonat: újra átjárt az az ismerős érzés, amit utoljára már nagyon régen éreztem, mikor az első gépünk előtt kis felbontású játékokkal játszottam, amiket floppyn tároltunk. Emlékszem, Windows 95-ös operációs rendszerünk volt, és még a menőbb Disney-játékokon (pl. Herkules) sem volt mentés funkció: valamilyen kódot vagy jelsort (említett esetében vázák sorrendjét) kellett megjegyezned ahhoz, hogy a már meglépett szintről folytathasd a játszmát.


Valahol sajnálom, hogy a mai gyerekek már csak a mentés ikonról ismerik a floppy lemezt (ha egyáltalán ismerik) és nem játszanak olyan őskövületekkel, mint a Commander Keen. Úgy vélem viszont, hogy a Ready Player One segíthet nekik ebben: szerintem ha egy mai tizenéves kezébe nyomnám a regényt, megértene valamit szülei gyerekkorából, és rájönne, hogy az internet előtt is volt élet, a filmvilág krémjéről nem is beszélve. A szereplők sokszínűek, könnyű azonosulni velük, a megjelenő ellenségkép reálisan kegyetlen, eszközeiben sem válogat: vesztegetés, fenyegetés, kiiktatás. Csak egy helyen éreztem túl mesésnek a dolgok alakulását, de ez bőven belefért, ráadásul felesleges nyújtás lett volna, ha másképp alakulnak a dolgok.


Az értékelés írása közben próbáltam nem elragadtatni magam, de te jó ég! Annyi film, rendező, író, költő, zeneszerző, album és videojáték jön elő ebben a regényben, hogy konkrétan leesett az állam! A hab a tortán, hogy említettek majdnem mindegyike az 1980-as évekből származik. Ez a könyv nem merít a popkultúrából, hanem gyakorlatilag úszik benne. Ez akár negatívumként is kiüthetne, hisz az ember azt hinné, csak olyan filmek jöhetnek elő egy ilyen kocka regényben, amit ő életében nem látott. Aztán szembejönnek vele a kedvencei! Star Wars és Indiana Jones filmek, John Hughes tinivígjátékai, a legnagyobb sci-fi rendezők életműve - szuper-széles palettáról válogatott a szerző. Ráadásul olyan tisztelettel ír mindezekről, hogy az embernek kedve lenne mindent félredobva leülni a tévé, számítógép elé, és átadni magát a retro szórakozásnak.


Ezen a ponton muszáj megemlítenem a fordítást, mely Roboz Gábor munkája: ahelyett, hogy önkényesen lefordította volna a címeket (mint sokan mások teszik), minden, Magyarországon megjelent film esetében a hivatalos magyar cím szerepel, amivel sokkal könnyebb lekövetni valamit, ha utána szeretnénk járni. Ha figyelembe veszem, hogy szinte oldalanként felbukkan egy új cím, ez nem kis teljesítmény volt a fordító részéről. A regény egyébként egy hatalmas filmajánló is egyben, ezért SNITTEN elkezdtem kigyűjteni a filmeket/sorozatokat egy listára, idézettel együtt - ha kedvetek lenne szemezgetni belőle, hajrá! ;)

Összegezve azt mondanám, Neked való ez a regény, ha szereted az igényesen megírt, szépen felépített disztópiákat, sci-fiket regényben és filmben egyaránt; ha életed során játszottál már legalább egy számítógépes játékkal (legyen az bármily fapados), vagy szeretnél kedvet kapni a játékhoz; ha bírod a feszültséget, a versenyfutást és a kiszámíthatatlanságot; és ha egy könyvön keresztül belecsöppennél egy "virtuális" valóságba. Egyes játékos, készülj!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése